(Všechna odkazovaná videa jsou tentokrát pouze snímkovou frekvencí 8fps, takže poněkud trhaná, ale zase půjdou zobrazit i na pomalejších strojích a jsou kratší.)
Dubnový raketový den se konal bez přítomnosti nějakého kameramana, takže obrazová dokumentace skoro žádná. V květnu už to bylo lepší, jeden z kolegů si pořídil maličkou digitální kamerku. Ale zatím se s ní učí zacházet a ještě nemá grabovací kartu, videa jsou stažená pouze přes memory stick, takže jsou horší kvality a pouze třetinovou obrazovou frekvencí. Příště už to bude určitě lepší. Ostatně na předchozích stránkách je už značné množství obrazů i videí, už bych se dost opakoval a stránky dají taky dost práce, tak se již omezím jen na věci nové nebo obzvláště efektní.
Ondrovy světlice už dosáhly značné dokonalosti a tentokrát už v letu zafungovaly i modré. Pro jejich vynesení používá své osvědčené rychlé kanáláky, dosahující špičkového tahu kolem 100N, takže si může dovolit větší zátěž. Světlice není jen tak jedna tableta, ale jedná se o "světlicový sloup", slepený z několika tablet za sebou, každá jiné barvy. Na to je ještě přilepena štíhlá dutá sádrová hlavice, odlévaná do lukoprenové formy a vyplněná jiskrovou směsí. Takto zatížené rychlé motory dosahují značných výšek. I když každá tableta hoří několik sekund, tak celý sloup tablet stihne shořet během pádu. Ten je určitě dost rychlý, ale z velké výšky trvá dlouho, světlice padá zdánlivě pomalu. Tablety jsou lisovány s osazením, pomocí kterého jsou sesazeny, a navíc je v nich zalisována prachová vrstvička. Tím se usnadní jejich vzájemný zážeh, k němu dojde dřív, než předchozí tableta dohoří. V prachové vrstvičce dojde k rozpojení, světlice se při pádu efektně rozděluje.
Vzhled tablet. | Slepený sloupek. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Moje různé zelené světlice, video (800k) a série vybraných obrázků :
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ondrův opakovaně použitelný motor, video (200k) a obrázky testu :
![]() |
![]() |
![]() |
Krásné velké modely raket staví náš nový kolega, jinak též letecký modelář:
S modely už úspěšně létá s motory na sorbitolovou TPH, pláště PVC plus laminát, trysky keramické z pálené hrnčířské hlíny. Předvedl excelentní lety menších modelů do velké výšky se spolehlivým otevřením padáku. Největší model při předvádění na minulém raketovém odpoledni bohužel havaroval po selhání zážehu dvou motorů, ale dříve již také úspěšně letěl a velmi vysoko, let je zachycen na třetím obrázku. Hmotnost rakety je cca 4kg, výška asi jako člověk menší postavy. Časování odhození hlavice a vypuštění padáku je elektronickým časovačem, zapnutým při startu vytažením konektoru. Motory jsou čtyři, hlavní s jádrem o průměru 50mm, tři postranní "boostery" mají jádro o průměru 28mm. Kolega připravuje ještě větší raketu na ještě větší motory, tak se máme na co těšit.
Že lze těmito motory pohánět i "raketomobil", dokazují následující obrázky od téhož autora:
![]() |
![]() |
Moje velká raketa s komerční kulovkou.
Na obrázku vlevo (ze scanneru) je samotný motor, cca půlkilová kulovka s důkladně nalepenou pevnou trubkou, navinutou z hnědé lepicí pásky, pro nasunutí na motor a zapalovač pro porovnání. Nahoře pak sestavená raketa a pro porovnání mé klasické čelňáčky z hliníkových trubiček 22mm. Motor je již znám z předchozích stránek, průměr 65mm, délka čtvrt metru, hmotnost 1kg. Plášť PVC + laminát, jádro klasická sorbitka, rozměr 60x150mm, kanálek 22x100mm, hrdlo trysky 17mm. Tryska i zátka dřevěné, v zátce centrální dírka 6mm, v ní trojmo napasovaná stopina. Kulovka těsně nasunovací na motor prostřednictvím přilepené krátké trubky, před nasunutím podsypáno cca 30g černého prachu.
Let kilovky, video (170k) a série vybraných obrázků :
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Tak nashledanou příště !
< < Předchozí | Rakety hlavní stránka | Další >> |