Lomnice nad Popelkou 20.5.2006.


 

První letošní setkání příznivců velkých modelů raket, zorganizované modelářským klubem z Lomnice nad Popelkou, se tentokrát příliš nevyvedlo díky nepříznivému chladnému a vlhkému počasí. Hlavně silný vítr způsoboval modelům potíže a zanášel je daleko do místních hájů i kulturních stepí. Mě zase zabránil prohnat vzduchem dva atraktivní RC modely letadel, které jsem vzal ssebou. Nicméně osobní setkání s dalšími příznivci je cenné a inspirativní, pár pěkných modelů také letělo tak uvedu nějaké zajímavější obrázky. Nechal jsem je větší, aby nezanikly detaily, je jich celkem 1.5MB, stránka se může chvíli načítat.

Výstavka modelů, polotovarů i stavebnic pořádajícího klubu.

Pro statické předvedení dalších modelů byl připraven přístřešek s podlážkou,
dále pak obžerstvení s pivem, klobásky, gril...

Také elektrické odpalovací zařízení.
Dobrá byla sirénka na upozornění diváků, že se bude startovat.

Velký model, trošku hrubějšího provedení, s pozoruhodně velkými stabilizátory.

Motory se mi moc líbí, jsou z nerezu, zátka i tryska zajištěna "ségrovkou",
vkládaná, zvnějšku pancéřovaná jádra, TPH SX-81.
Čela jader z této TPH by měla být opatřena tenkou zážehovou vrstvičkou,
např. potřením kašičkou černého prachu v izopropanolu, jinak se nevznítí.

Model letěl na menší, jednosegmentový motor. Nyní je vidět zajištění trysky.

Instalace motoru, je vidět zajištění zátky a přívody proudu k palníku skrz zátku.

Připojení vodičů od odpalovacího zařízení.

Zážeh ! Motor se rozbíhal dost pomalu a model startoval majestátně, což je krásné, ale při startu ve větru trochu problematické. Optimální by byl hvězdicový kanálek, i jen drážkovaný, lze použít třeba drážkovaný hřídel jako tvarovací tyčku. Posléze velmi pomůže i příčné drážkování nebo závit, vyzkoušeno, lze vytvořit jak závitníkem, tak u velkého průměru soustruhem.

Raketa majestátně stoupá, ale odklání se po větru.
To je pozoruhodné, téměř vždy je tomu naopak.

Posléze motor nabíhá do plného tahu, raketa akceleruje a stoupá do slušné výšky. Model skončil na vysokém stromě ve vzdáleném lesíku, odkud byl s obtížemi a za cenu poškození sundán. Podruhé již bohužel neletěl.

Štíhlý model klasického tvaru ...

... a jeho hbitý start.

Velký, štíhlý a krásně zpracovaný model. Stejně jako předchozí menší měl stabilizátory připevněny pomocí úhelníčků. V případě vybavení silnějším motorem a dosažení transsonické rychlosti by ale asi o ně přišel.

Příprava na start. Krásný kousek !

Zážeh. Opět pomalý rozběh motoru na sorbitolovou TPH. Motor byl vybaven membránou v trysce, která se protrhne až při dost vysokém tlaku. Nevhodná kombinace použité, zpožděně se zažehující TPH, hladké stěny kanálku, nízkého počátečního zahrazení, rychle hořící zážehové směsi a nízké pneumatické kapacity malého motoru ale způsobila, že po hlučném protržení membrány následovala prodleva a až pak plynulý rozběh motoru. Minimálními kroky k nápravě je nepoužití hladkého kanálku, i pouhé vyřezání závitu by mohlo stačit, a použití pomalu a velkým žárem hořící zážehové směsi. Malou tabletku ze světlicové směsi považuji za optimální. Membrána by se měla protrhnout až po vznícení povrchu kanálku, ne již zážehovou směsí.

Krásný let modelu, tento se klasicky odklání proti větru.

Sestup na padáku.

Pěkně zpracovaný klasický model.
Z hlediska viditelnosti proti obloze jsou tmavé barvy lepší.

Příprava na start.

Start v prudkém větru, který vlaje ohrazením a odfukuje spaliny.
Přesto model letí pěkně rovně.

Znovu na startu.

Moc rychlý start, fotograf (já) nestíhal...

I menší modely jsou hezké a dokáží letět i za nepříznivého povětří.

K jejich sestupu stačí streamer (páska), může být i různě naskládaná.

Další start pěkného menšího modelu ve vichru.

Závěrem pohled na letící model z většího odstupu.



< < Předchozí Rakety hlavní stránka Následující > >